Het aantal startende ondernemers blijft maar stijgen. Wat de hele pandemei ons geleerd heeft is dat je ondanks tegenslagen je zeker je weg kan vinden in het ondernemersschap.
Uit het kmo-rapport van Unizo telde België in 2018 zo’n 95.000 nieuwe ondernemingen, waarvan 37.000 eenmanszaken.
Maar net als bij een handelszaak of een vennootschap dient u als startende ondernemer een aantal boekhoudkundige verplichtingen in te vullen.
Voor uw boekhouding kan u dan ook terecht bij Fiskcouncil +.
Wat zijn de boekhoudkundige verplichtingen van een onderneming?
Dat u nu zelf uw boekhouding beheert of deze uitbesteedt aan een erkende boekhouder, het is vooraf belangrijk te weten aan welke boekhoudkundige voorwaarden en verplichtingen een startende onderneming dient te voldoen:
- Een volledige boekhouding dient een duidelijk overzicht te kunnen bieden van alle verrichtingen, vorderingen, schulden, bezittingen,…
Al deze verrichtingen dienen gekoppeld te worden aan de nodige bewijsstukken die gedurende de volgende 7 jaar in uw boekhouding bewaard moeten blijven. - Uiteraard dient deze boekhouding aangepast te worden aan de activiteit van de onderneming.
Afhankelijk van deze activiteit kan u ervoor kiezen om uw boekhouding zelf te doen of deze uit te besteden. Let wel op: hoe groter uw onderneming is, hoe complexer de boekhouding ook wordt en hoe meer de tussenkomst van een ervaren boekhouder aangeraden wordt. - Elk jaar dient er tenslotte een jaarrekening opgemaakt te worden die de financiële gezondheid van uw bedrijf weergeeft.
Wist u dat…
In een éénmanszaak een volledige of “dubbele” boekhouding niet noodzakelijk is.
Bedraagt uw jaaromzet niet meer dan €500.000, dan is het voldoende om een vereenvoudigde boekhouding te voeren.
Dit houdt in dat u geen rekeningstelsel dient bij te houden en geen jaarrekening dient neer te leggen.
Waar moet u op letten bij het beheren van uw boekhouding: enkele tips
Bij het opstarten van uw eenmanszaak dient u vooraf een duidelijk businessplan op te stellen en dit ook te toetsen aan de werkelijkheid.
Het opmaken van een businessplan betekent dus ook dat er goed nagedacht moet worden over de organisatie van uw boekhouding.
De eerste vraag die u zich dient te stellen is of u uw boekhouding gedeeltelijk zelf of volledig aan een boekhouder overlaat.
Wat moet u allemaal bijhouden ?
- Een verkoopdagboek: dit dagboek houdt al uw verkoopfacturen bij, chronologisch geordend volgens datum.
- Een aankoopdagboek: hierin houdt u al uw uitgaven bij gerelateerd aan de activiteit van uw onderneming.
- Een financieel dagboek: gewoonlijk wordt dit dagboek onderverdeeld in een kas-en bankboek. Het kasboek omvat alle verrichtingen (uitgaven en inkomsten) in geld terwijl het bankboek de verrichtingen bijhoudt die via een bankrekening uitgevoerd geweest zijn.
Waarom kiezen voor boekhoudkantoor Fiskcouncil +?
Bij boekhoudkantoor Fiskcouncil + is onze voornaamste taak het organiseren en voeren van een wettelijke boekhouding.
Hiervoor dient u ons, via het klantenportaal uw boekhouding door te sturen.
We zorgen ervoor dat alles ingeboekt wordt en de aangiftes tijdig verzonden worden.
Aan de hand van een analyse van deze boekhouding kunnen we vervolgens samen overleggen over de rentabiliteit en investeringen van uw bedrijf die noodzakelijk zijn om verder te groeien.
Een professioneel en op maat gericht advies waardoor uw eenmanszaak of onderneming, zowel op korte als op lange termijn, gezond blijft.
Graag meer weten over wat Fiskcouncil + in Wetteren voor uw boekhouding kan betekenen? Maak een vrijblijvende afspraak.